søndag 16. desember 2018

Nå har vi vaska gølvet.......

Takk for sist. Søndag ettermiddag og ferdig med å se på skiskyting på tv. Jammen ble vi slått av svenskene idag. Ja ja, sånn kan det gå, men spennende var det. Tenkte det var på tide å skrive litt igjen. Desember går som et uvær, og straks er det Jul igjen. Er du i rute da? Her er huset pynta og klart, og julebaksten i boks (Victoria har stått for det meste i år. Både rydding, pynting og baking).
Kransekakene lagde vi på dugnad, og etterpå ble det pølser på bål i den nye grillbua.

Mangler bare ettpar sorter som Linda tar seg av når ho kommer ned fra høga nord til helga. Da er det bare noen gaver som mangler, og innkjøp av julemat selvfølgelig, så da må jeg si at vi er ganske så godt i rute i år, og det kjennes godt.

Som jeg har nevnt tidligere så er jula ei høytid jeg setter pris på og koser meg. Prøver å holde på endel tradisjoner som vi har laget oss, eller tatt opp/med oss på veien. Jeg tror faktisk at det er viktig for vår identitet, både som mennesker og som folk. Mange finner veien til kirken på julaften, troende eller ikke, men det betyr noe for mange. Og det tror jeg faktisk er gode tradisjoner som binder oss sammen som folk. Kan også nevne ting som juletrefester, Luciafeiring, julebukk. Sistnevnte ser vi dessverre mindre til nå enn før. Mange hevder at julebukken har tapt litt i forhold til halloween, men hvert år så kommer diskusjonen opp i sosiale media, og mange savner tydeligvis julebukken. Det var jo koselig når ungene sto ute på trappa og sang en julesang og fikk med seg noen småkaker på veien.
Og så har vi alle disse diskusjonene som gjerne kommer opp i forkant av jula. Som f.eks at det er så forferdelig at ungene må gå på skolegudstjeneste. Rister litt på hodet her. Uansett om man er troende eller ikke, så er dette endel av vårt lands kulturarv gjennom generasjoner, og helt ærlig så tror jeg ikke noen tar skade av en liten tur innom kirka før Jul. Det er ikke snakk om hverken vekkelsesmøte eller annen form for forkynnelse, men å ivareta vår kulturarv, og da mener jeg faktisk at det er viktig at den oppvoksende slekt lærer noe om. spesielt som tidene har blitt med stadig økende påvirkning utenfra, og økende innvandring av mennesker fra andre kulturer.

Det gjelder jo ikke bare det å gå i kirka, men også de som taler for å fjerne nisser og nisselua (av hensyn til andre). Seriøst!!! Den siste som har dukket opp nå er at det er visst ikke greit at nissen spør om det er noen snille barn her( rister enda mer på hodet). Men, det kan jo hende at det er meg som er gammeldags og stivbeint. Er jo tross alt ikke 55 år lenger  :p
Neida, det er sikkert mange som er uenige, og det er mange meninger om det jeg skriver om, og det er jo ikke noe galt i det. Nå er ikke dette et forsøk på å fyre igang noen diskusjon. Det er ikke det jeg er ute etter, men bare en liten lufting av hva jeg mener om å ikke være så redd for å ta vare på gamle tradisjoner. Nå sier jeg ikke at alle skal gå i kirka på julaften, eller at alle skal ta på seg nisselua, men mer om at vi tar vare på tradisjonene våre, og gleder oss sammen i jula. Det handler om å ta vare på hver andre, og glede seg sammen som familie og venner.
Ønsker dere alle der ute ei riktig God Jul, så høres vi plutselig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar