tirsdag 19. mars 2019

Kia Ora

Kia ora er en velkomsthilsen på maori, og den ser vi over alt her nede.
Ja, nå er vi godt i gang med rundreisa her nede. Det er en lang flytur ned hit. Den lengste fra Doha til Auckland tok drøyt 16 timer. Ble litt rastløs etter hvert, men det gikk greit. Vi spiste frokost på flyplassen siden vi kom så tidlig, og tok etter hvert taxi inn til byen for å hente ut bilen.
     Auckland er en storby i stor endring. Det bygges over alt, og pga plassmangel så bygges det oppover. Ikke uvanlig med 20 til 30 etasjer.

Etter at bilen var hentet så kjørte vi kun ut til campingplassen på Takapuna Beach. Følte ikke for å legge ut på landeveien rett etter en lang flytur.
     Takapuna Beach er en litt sliten campingplass 5 munutter fra sentrum, men ligger flott til med utsikt over fjorden og Rangitoto island.
     Det ble en ettermiddagstur med buss inn til byen for middag på Food Truck Garage(kjent fra tv) og kaffe i Sky Tower etterpå. Vi avslutta dagen med en runde på byen, og tok en tidlig kveld
     Mandag opprant med lettskyet fint vær, og vi var klare for topptur på Rangitoto, som er en vulkanøy like utenfor byen. Vi tok ferje fra Devonport som er en gammel, koselig bydel rett over fjorden fra sentrum. Etter ca 20 minutter var vi på øya og tok ivei mot toppen. Det ble varmt og bratt etter hvert, men vi kom opp til kraterkanten. Jeg tok en liten avstikker opp til et utsiktspunkt litt høyere oppe. Utrolig flott utsikt.
     Etter toppturen satte vi oss i bilen og kjørte sydover. Å kjøre ut av Auckland under ettermiddagsrushet anbefales ikke :p     Det tok sin tid, men i åttetida på kvelden ankom vi Miranda Feriesenter hvor vi er nå. En oase midt i "ingenmannsland" rett og slett. Kvelden ble avslutta med et deilig bad i bassenget her som er oppvarmet av varme kilder.
    I dag går turen videre til Coromandel  :)