søndag 11. november 2018

Heisann :)

Lenge siden sist. Sitter inne og fyrer i regnværet, og tenkte at det kunne vært artig å skrive litt igjen. Har egentlig tenkt på det ei god stund, men det er dette med å få satt seg ned og gjøre det da. Det har vært en til tider hektisk høst, men ser ut til at det roer seg litt framover, og overskuddet er på vei tilbake.
Å skrive er i grunn som en liten hobby for meg. Det ligger vel i genene muligens. Min far har jo gitt ut 3 bøker, og har manus til flere. Victoria har gått på forfatterlinje, og Connie har også prøvd seg på litt skriving. 
Har egentlig endel ting jeg har lyst til å skrive om. Bl.a så har det blitt noen fine turer med campingvogna, som nå står godt lagret for vinteren. Har også et prosjekt i hagen gående. Skriver muligens litt om det seinere. Idag vil jeg skrive litt om det som skjer nå, og framover.

Vi har kommet et stykke ut i november, og da går det fort mot Jul. De som kjenner meg godt har nok fått med seg at jeg setter Jula høyt. Ikke minst det at en får samlet familien, og roer ned og bruker mer tid på hverandre. Her i huset er de lange julefrokostene populære, med god mat på bordet, og god samtale der vi ikke har det travelt.

Ellers er det vel noen som har fått med seg at julebaksten er godt igang her. I år ble jeg faktisk slått på startstreken av Victoria, som lagde sjekkruter her om dagen. Far har prøvesmakt(selvfølgelig), og de var meget gode :)

Og ho har mer på gang. Jeg gleder meg, ikke minst over at barna finner interesse og glede i å holde på på kjøkkenet :)

I går var det skikkelig "innevær", så da ble dagen viet til julebakst. 


Måtte se hva jeg hadde i hus av ingredienser, så jeg slapp å dra på butikken, og valget falt på 3 sorter: kolakaler, marvposteier og krumkaker. Sorter som holder seg godt lenge og ikke trenger å være "ferske".  



Fikk god hjelp av Victoria som tok seg av steiking av krumkaker. Det ble en god start på baksten. 4 sorter i boks. Bare resten igjen, hehe. Pleier som regel å ende på rundt 15 sorter. Forferdelig mye sier du?  Blir ikke spist opp?  Joda, her i huset blir det meste spist opp ;)  Og dette er ikke noe. Vi har hatt myyye mer på bordet før i tida. Gjerne dobbelt så mye. 

Vi koste oss i hvertfall med bakst, så vel som prøvesmaking(kvalitetskontroll), julemusikk på radioen og fyr på peisen. Et grytebrød ble det også tid til. Super måte å bake brød på. Crispy og godt ble det ;)

Litt tidlig å begynne juleforberedelser tenker du kanskje?  Jeg begynner heller tidlig, for å ha god tid. Håper å slippe å stresse på slutten for å bli ferdig. Ser altfor mye av det dessverre. Og ikke minst, har vært der sjøl, og det kjennes ikke greit. Derfor begynner jeg heller tidlig. Mitt valg ;)

Ønsker alle en superfin søndag hvor enn du er. Og god førjulstid.

Vi ses

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar