tirsdag 21. januar 2020

London calling.....

Heisann, her er jeg igjen. Det har vært stille på bloggen siden jeg kom hjem fra New Zealand sist vår, men nå har jeg vært på tur igjen.
En dag sist høst dumpet det en mail ned i inboxen min med en invitasjon til en tur til London.
     Setpro, som jeg jobber hos fylte 30 år i 2019, og i den anledning ble vi ansatte invitert med på en jubileumsweekend i London. Jeg heiv meg selvfølgelig på med en gang, siden jeg er både glad i å reise, og også har blitt glad i byen London. så denne turen har jeg gledet meg til i lang tid. Ikke minst det å reise på tur med gode kolleger.
     Programmet kom etter hvert på plass, og det innbefattet både musical og et bedre restaurantbesøk.
Fredagen kom, og vi troppet opp på Kjevik, for å fly direkte til Stansted Airport med Widerøe. En grei flytur, som er unnagjort på 2 timer. Dash 8 er ikke et stort fly, men helt greit(var jo så heldig å få plass helt foran, med beinplass i bøtter og spann, hehe). Det minste flyet jeg har fløyet med, og et ganske stort sprang derfra til Airbus 380 som jeg fløy hjem fra Australia med.
     Vel framme på Stansted ble vi plukket opp av en sjåfør som kjørte oss direkte til Hotel St. Giles som ligger rett ved Tottenham Court Station. Sentralt og greit. Da var det bare å få sjekket inn på hotellet, og så bar det ut for å spise, og titte litt på byen.

Måtte jo innom Chinatown, som ligger like ved hotellet. Fikk til et besøk på Picadilly Circus og før kveldens store happening.


Utpå kvelden bar det til Lyric theatre for musicalen Thriller. Det var en flott opplevelse med god musikk, dyktige sangere og dansere. Det var naturlig nok ikke lov å ta bilder under showet, så det har jeg ikke dessverre.

Etter showet ble det en liten rusletur rundt i kvartalene, for så å lande for kvelden på hotellrommet.
Måtte innom Sainsbury en tur for litt kveldssnacks  ;)

Neste dag opprant med skyfri himmel og selvfølgelig full english breakfast. Når en skal være turist i London må det skikkelig frokost til, hehe
     Vi delte oss i grupper. Noen ville på shopping, og noen dro opp til Notting Hill, mens resten av oss spaserte nedover i byen, retning Westminster. Havnet etter hvert på Trafalgar Square, og videre ned mot parlamentsbygningen og Big Ben(som er pakket inn i presenninger for tiden).



Tok en sveiv innom Downing Street for å se om Boris ville by på te, men han så vi ikke noe til, så da ble det et besøk på den lokale pub'n The Red Lion i stedet.

Det er mye flott å se på i området, ikke minst Westminster Abbey som er en kirke fra år 960 e.kr. som vil si at det har stått kirke her i over 1000 år.  En imponerende bygning.


En sving innom Buckingham Palace hører selvfølgelig med.

Det nærmet seg lunchtid så turen gikk gjennom St. James park for en deilig burger på Hard Rock Cafe. Deretter gikk turen på kryss og tvers oppover i retning hotellet igjen.


Burlington Arcade, hvor det er såpass dyrt og fasjonabelt at en har ikke råd til å vindusshoppe en gang, hehe

Før vi skulle samles for å spise en bedre middag fikk jeg lagt inn en tur innom Covent Garden. Et utrolig artig sted med allverdens av forskjellige boder, og underholdning av alle slag. Masse folk, men veldig gøy.
Til middag var det bestilt bord på Restaurant Preto. En brasiliansk restaurant som ligger i Shaftsbury Avenue, like ved Picadilly Circus. En restaurant jag kan anbefale på det varmeste. Vi forsynte oss av en rikholdig buffet av poteter, ris og grønsaker, mens servitørene kom rundt med grillet kjøtt i alle varianter på lange spyd. Her skar de av kjøttstykker så etter hvert ble det en anselig haug med kjøtt på tallerkenen. Utrolig smakfullt og godt, og etter mitt inntrykk koste samtlige i følget seg der. Vi ble i hvertfall gode og mette alle mann.
Etter masse god mat, og en lang dag som fotturist i byen tok jeg en tidlig kveld. 26000 skritt på telleren merkes i beina, for å si det sånn, så jeg tok en tidlig kveld mens resten av følget forsvant ut på byen. 
Søndag  formiddag ble tilbrakt i nærområdet til hotellet med bl.a en liten tur innom British Museum, og selvfølgelig Oxford Street, som er en av de store handlegatene i byen.




Med såre bein, og masse gode minner ble vi kjørt tilbake til Stansted utpå ettermiddagen for å fly hjemover igjen. Det ble en vellykket tur på alle måter, selvfølgelig  godt med været på vår side. Det er jo mye mer en kunne hatt lyst til å se, og oppleve, men på så kort tid, og i en så stor by så må en bare prioritere. Og det er jo ikke lenger unna enn at en kan fint ta turen igjen ved en senere anledning.
Det frister i hvertfall.
Det var litt om den siste turen, men det kommer nok mer fra andre turer seinere. 

Stay tuned ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar