søndag 12. november 2023

Og plutselig var vi der igjen...............

 Hvor var vi? Jo, i gang med juleforberedelsene. Tidlig synes du? Ja vel. Helt på sin plass tenker jeg. Vil heller begynne tidlig, og ha god tid, enn å kjøre en maraton de siste 2-3 ukene. Rart med det, men det er jo tross alt en del en ønsker å få unnagjort. En kan jo selvfølgelig diskutere om det er nødvendig med alt som gjøres, gavekjøp over en lav sko, baking, rydding, pynting, og for ikke å nevne nedvask av huse og heim. Tror nok det har blitt mindre av det siste egentlig. Folk har ikke tid lenger. Det var lettere i "gamle dager" når mor vanligvis var hjemmeværende. Men jeg så en god en her om dagen. "Det er ikke mattilsynet som kommer på besøk. Det er Jesu fødselsdag". Tygg litt på den heller.

Forrige lørdag dro jeg og Victoria til Sørlandssenteret for å julehandle, først og fremst til de minste i familien. Det var mye folk, men vi var effektive og kom i mål. Victoria er nesten ferdig med gavene, og jeg mangler bare noen få, og de handler jeg her på Evje. Det føles godt å ha kommet så godt i gang. Har tidligere hatt noen heftige handleturer siste helg før Jul, og det er jo bare stress, så nei takk.


I vår familie har vi i flere år prøvd å komme med ønskelister til hverandre ganske tidlig, slik at man kan begynne tidlig. Da får en fordelt handelen utover tid, og ikke minst et jevnere pengebruk, så man ikke er totalt blakk når jula kommer. Funker i  hvertfall for oss, så det kan jeg anbefale. Vil også oppmuntre til å ikke ta helt av. Det er ikke nødvendig å totalt overøse hverandre med gaver. Her i vårt lille hjørne av verden har vi alt vi trenger. Hva med en liten utfordring. Reduser litt på gavehandelen, og gi litt til de som virkelig trenger det, for eksempel.

Denne helga var det klart for å dra i gang julebaksten.


Vi hadde lista klar for noen dager siden. Før i tiden, når ungene var små stilte vi gjerne opp med ca 30 sorter til Jul. Ja, du leste riktig, ca 30 sorter. Det har vi redusert ganske godt de seinere år. Lista i år er på 12-14 sorter, tror jeg. 

I dag satte jeg  i gang med, tradisjonen tro, krumkaker.



Koser meg med å sitte på kjøkkenet og holde på med dette. Og da må man jo selvfølgelig har passende musikk til arbeidet :P


Med rette musikken går steikinga som en lek, og plutselig er boksen full. Hva er din favorittjulebakst?





En annen ting som startet denne helga, og som jeg setter pris på er årets skiskyttersesong. Det er en spennende sport som jeg liker å følge med på. Så det ble å titte litt på konkurransene fra Sjusjøen og i helga.



Oppdaget noe her om dagen som jeg ikke har opplevd før. Jeg har i en årrekke hatt aloe vera planter, og for første gang opplever jeg at det kommer blomst.


Og ikke bare på en plante, men på to faktisk.


Spennende.

Og til slutt:

I stillhetens rom

finner sjelen en sti mot et klarere lys,

og det som er unnvikende og villedende'åpenbares krystallklart. Vårt liv er en lang

og strevsom søken etter Sannheten.

Mahatma Gandhi


Da ønsker jeg alle en fortreffelig fin uke.

Vi ses

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar